چگونه میوه‌ها و سبزیجات را تازه نگه داریم؟ اصول حفظ طراوت میوه ها به مدت طولانی

امروزه به لطف تاکید های مکرر متخصصان تغذیه، افراد انگشت شماری از نقش حیاتی میوه‌ها و سبزیجات در حفظ سلامت خود بی خبرند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یک منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که هر سه این موارد از ارکان اصلی یک رژیم غذایی سالم می باشند؛ همچنین این خوراکی های رنگارنگ و خوشمزه اغلب پرکالری نیستند و با داشتن مقادیر زیادی آب، به حفظ اب بدن کمک می کنند. تنها یک مشکل وجود دارد و آن هم سرعت بالای فاسد شدن این محصولات است. اما نگران نباشید! ما در این پست از مجله ی کاریا پک، یک راهنمای جامع شامل تمام نکات پراهمیت حفظ و نگهداری میوه ها و سبزیجات را برایتان آماده کرده ایم تا شما بتوانید از دورریز غیرضرروی این خوراکی های ارزشمند جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

طول عمر مفید انواع میوه ها و سبزیجات

دیدن میوه‌ها و سبزیجات کپک زده در یخچال، صحنه ی دلچسبی نیست. برای حل این مشکل، ابتدا نیاز است نسبت به طول عمر این مواد خوراکی آگاه باشیم. این موضوع به ما کمک می کند با  طبیعت حساس برخی از میوه‌ها و سبزیجات اشنا شویم و انتظار معقولی از طول عمر آنها داشته باشیم تا  بتوانیم با کنترل میزان خرید و برنامه ریزی برای زمان مصرفشان از هدررفت انها جلوگیری کنیم. برای مثال، می دانیم که طول عمر میوه ای مانند پرتقال به میزان قابل توجهی از موز بیشتر است! جدول زیر طول عمر متوسط برخی از این میوه ها و سبزیجات را به نمایش می گذارد. دقت کنید که عوامل بسیاری در کاهش و یا افزایش این طول عمر تاثیر گذار خواهند بود.

محصول میانگین عمر مفید
سیب 4-3 هفته درون یخچال
موز 7-2 روز درون یخچال
توت فرنگی 2-7 روز دمای اتاق
انگور 1-2 هفته درون یخچال
هلو 5-3 روز درون یخچال
هویج 4-3 هفته درون یخچال
خیار 1 هفته درون یخچال
گوجه فرنگی 1 هفته دمای اتاق
کاهو 7-5 روز درون یخچال

 

نگهداری میوه‌ها و سبزیجات در یخچال

نکته ی بعدی، در نظر گرفتن بهترین فضا برای نگهداری میوه و سبزیجاتتان است. آیا شما هم بلافاصله پس از خرید، تمام کیسه های خرید خود را درون یخچال انباشت می کنید؟ باید بدانید که بر خلاف تصور، یخچال همیشه گزینه ی مناسبی نیست و برخی از میوه‌ها و سبزیجات باید در مکان های دیگری نگهداری شوند. برای مثال:

کاهو، اسفناج و کلم: این دست از سبزیجات به رطوبت زیادی نیاز دارند. بنابراین باید آنها را در کشوی یخچال خود نگهداری کنید؛ فراموش نکنید که در صورت امکان میزان رطوبت را تنظیم کنید.

توت فرنگی و یا انواع توت: این میوه های خوشمزه ی تابستانی را حدالامکان به سرعت مصرف کنید. می توانید آنها را در قسمتی از یخچال که کمترین میزان رطوبت را دارد، نگهداری کنید.

سیب: قرار دادن سیب در یخچال نیز طول عمر آن را تا بیش از یک هفته افزایش خواهد داد.

هویج و کرفس: این سبزیجات را نیز می توانید در کشوی یخچالتان قرار دهید تا ترد و تازه بمانند.

گوجه فرنگی: قرار دادن گوجه  فرنگی در یخچال می تواند باعث تغییر در بافت و طعم آن شود؛ آن ها را در دمای اتاق و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

موز: موز هایتان را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم خورشید نگهدای کنید. زمانی که این میوه به طور کامل رسیده بود، می توانید برای جلوگیری از خراب شدن، آن‌ را در یخچال قرار دهید. توجه کنید که موز مقدار زیادی گاز اتیلن تولید میکند که باعث افزایش سرعت رسیدن سایر میوه‌ها می شود، به همین دلیل بهتر است آنها را سریعاَ مصرف کنید.

 

 

آیا باید میوه‌ها و سبزیجات را پیش از قرار دادن در یخچال بشوییم؟

شستن میوه‌ها و سبزیجات پیش از نگهداری در یخچال، شاید در نگاه اول ایده ی جالبی به نظر برسد، اما اینطور نیست. درست است که قرار دادن میوه های عاری از باکتری در یخچال حس بهتری دارد، اما این فرایند می تواند سرعت فاسد شدن این محصولات را افزایش دهد. می توانید میوه هایی مانند توت سفید، که می توانند باکتری زیادی به خود جذب کنند را در ترکیب اب و سرکه غوطه‌ور سازید؛ اما مطمئن شوید که آنها پیش از نگهدای در یخچال حدالامکان خشک شده‌اند.

علت کپک زدن میوه‌ها و سبزیجات در یخچال

رشد کپک و افزایش سرعت فاسد شدن مواد خوراکی در یخچال می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از این موارد رطوبت زیاد است. رطوبت فضای مناسبی برای رشد کپک‌ها و قارچ‌ها ایجاد میکند که این مسئله به ویژه برای میوه‌هایی با بافت نرم مشکل ساز خواهد بود. امروزه، بسیاری از یخچال‌ها کشویی برای میوه‌ها تعبیه کرده اند که دارای قابلیت تنظیم میزان رطوبت می‌باشد. مورد دیگر تغییرات دائمی دمای یخچال است که می‌تواند به علت خرابی یخچال و یا باز و بسته کردن مکرر درب آن ایجاد شود. مسئله بعدی تهویه نامناسب هوای درون یخچال است که میتواند باعث تراکم گاز اتیلن درون یخچال، و در نتیجه افزایش سرعت خرابی محصولات شود.

نقش گاز اتیلن در فرایند رسیدن میوه‌های نارس

گاز اتیلن به صورت طبیعی توسط بسیاری از میوه‌ها تولید، و باعث رسیدن میوه‌های نارس می‌شود. میوه‌هایی مانند سیب، موز و هلو مقادیر بالایی از این گاز را آزاد میکنند؛ این در حالیست که تجمع این گاز در فضای بسته ی یخچال میتواند موجب خرابی میوه ها و سبزیجاتی که حساسیت بالایی نسبت به این گاز دارند، شود. از مواد خوراکی حساس به گاز اتیلن، می توان به کاهو، کلم بروکلی، اسفناج و هویج اشاره کرد.

 

نکات کاربردی نگهداری میوه‌ها و سبزیجات برای حفظ تازگی

  1. رطوبت را تنظیم کنید: همانطور که پیشتر به آن پرداختیم، میزان رطوبت یخچال نقش مهمی در حفظ تازگی میوه ها و سبزیجات شما دارد. سبزیجاتی مانند کاهو، کلم و هویج که به رطوبت بالایی نیاز دارند را در کشوی یخچال خود نگهداری کنید. میوه هایی مانند هلو، توت فرنگی و توت سفید را در قسمتی از یخچال که رطوبت کمتری دارد ذخیره کنید.
  2. میوه‌های موّلد گاز اتیلن را از سایر خوراکی ها جدا کنید: سیب، موز و سایر موادی که مقدار زیادی گاز اتیلن آزاد می کنند را به صورت جداگانه و دور از سبزیجاتی مانند کاهو، کلم و هویج نگهداری کنید.
  3. از بسته بندی مناسب استفاده کنید: یک بسته بندی مناسب با فراهم ساختن گردش هوای کافی از تجمع گاز اتیلن جلوگیری کرده و تازگی میوه ها و سبزیجات شما را حفظ خواهد کرد. یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما، کیسه‌های تازه نگه دار می‌باشند.

کیسه تازه نگهدار، راه حلی اقتصادی برای افزایش طول عمر میوه‌ها و سبزیجات

اگر شما هم دغدغه ی حفظ تازگی و کیفیت اولیه میوه‌ها و سبزیجاتتان را دارید، کیسه‌های تازه نگه دار کاریا پک به کمک شما آمده‌اند. این کیسه ها در سایز های مختلف تولیده شده، و می‌توانند ماندگاری میوه‌ها و سبزیجات شما را تا پنج برابر افزایش دهند. حتما می پرسید چگونه؟ کیسه‌های تازه نگه دار کاریا پک به گونه ای طراحی شده اند که با گردش هوای مناسب، تنظیم میزان گاز های موجود در کیسه ها و تنظیم رطوبت درون کیسه از رشد باکتری و کپک ها جلوگیری کنند. با استفاده از این محصول اقتصادی، زین پس شما میتوانید با آسودگی خاطر از طعم و کیفیت ماندگار میوه‌ها و سبزیجاتتان لذّت ببرید.

 

حفظ تازگی میوه‌ها و سبزیجات نه تنها باعث جلوگیری از هدررفت سرمایه شما می شود، بلکه به شما این امکان را می دهد تا از ارزش غذایی این محصولات به طور کامل بهره مند شوید. امید است شما نیز بتوانید با استفاده از راهکار‌های کاربردی ارائه شده در این پست از مجله ی کاریا پک و یا با استفاده از کیسه‌های تازه نگه دار، دیگر دغدغه ی خرابی زودهنگام میوه‌ها و سبزیجاتتان را نداشته باشید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *