بدون شک بسته‌ بندی مواد غذایی در خانه یک راه پر سود همراه با سرمایه‌ای اندک است. افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی هستند می‌توانند از راه بسته بندی مواد غذایی در خانه به هدف خود دست پیدا کنند. بسته بندی مواد غذایی از جمله خشکبار، حبوبات، سبزی‌ها و غیره نمونه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در خانه بسته ‌بندی کرد. با کاریا پک در این متن همراه باشید تا روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده در بسته بندی را برای شما توضیح دهیم.

مزایای بسته بندی مواد غذایی

از ویژگی یک بسته بندی خوب این است که بتواند ماهیت محتوای خود و روش استفاده از آن را تشریح کند. همچنین باید دقیقا نشانگر کیفیت کالا و گسترش دهنده شهرت تولید کننده باشد. چند نمونه از مزایای بسته بندی مواد غذایی به شرح زیر است:

  • امکان نگهداری صحیح و طولانی مدت مواد غذایی
  • فروش بیشتر محصولات
  • حمل‌ونقل آسان
  • جلوگیری از آسیب فیزیکی به مواد غذایی
  • راهی برای ارتباط با مشتریان
  • محافظت از طعم مواد غذایی

در واقع یکی از کارایی بسته‌ بندی مواد غذایی انتقال اطلاعات محصول است. یک خریدار برای شناسایی محصول ابتدا به بسته‌ بندی آن توجه می‌کند. بنابراین طراحی بسته ‌بندی مواد غذایی تاثیر به‌سزایی در فروش محصولات خواهد داشت. اگر فروشنده بخواهد محصول خود را از دیگر رقبا متمایز کند، می‌تواند نوع بسته‌ بندی محصول را به شکلی چشم‌گیر طراحی کند.

تاریخ تولید و انقضا، مواد به کار رفته در محصول، درج علامت استاندارد و یا سیب سلامت، قیمت و… از جمله اطلاعاتی است که حتما باید در اختیار خریدار قرار بگیرد.

باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که بسته‌ بندی باعث می‌شود تا نگهداری مواد غذایی در خانه آسان شود. برای مثال بسته ‌بندی گوشت به روش وکیوم موجب نگهداری و بدون دردسر آن در فریزر می‌شود.

مزایای بسته بندی مواد غذایی

اهمیت بسته ‌بندی مواد غذایی

بسته‌ بندی یکی از اقدامات اولیه برای بازاریابی محصولات به شمار می‌رود. هدف از بسته ‌بندی مواد غذایی حفاظت صحیح و اصولی از محصول است. بسته ‌بندی مواد غذایی در خانه باید به‌گونه‌ای باشد تا کیفیت محصول دچار تغییرات نشود.

بسته بندی مواد غذایی در خانه به چند روش انجام می‌شود. سلفون کشی، استفاده از پاکت‌های بسته بندی مانند پاکت‌های کرافت، متالایز، دوخت و کیسه‌های وکیوم کانال دار.

استفاده از کیسه‌های وکیوم کانال دار یکی از بهترین روش‌های بسته بندی مواد غذایی است. در ادامه این روش را بیشتر معرفی می‌کنیم.

اهمیت بسته ‌بندی مواد غذایی

کیسه‌های وکیوم کانال دار چیست؟

کیسه‌های وکیوم کانال دار یک ابزار مناسب جهت بسته ‌بندی مواد غذایی است. این کیسه‌ها موجب افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوند. سبزی‌ها، گوشت، میوه‌های خشک شده، حبوبات، آجیل و غیره از جمله موادی هستند که می‌توان در این کیسه‌ها بسته‌ بندی کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم کیسه‌های وکیوم کانال دار اینست که از اکسید شدن و سوختن ناشی از یخ زدگی گوشت جلوگیری می‌کند. این امر موجب می‌شود تا مواد غذایی کاملاا سالم و تازه به خریدار عرضه شود. کیسه‌های وکیوم کانال دار کاریاپک از جمله محصولاتی است که برای اولین بار در ایران تولید شده و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در آن به کار رفته است.

این کیسه‌ها از چندین لایه‌ی نفوذ ناپذیر تشکیل شده است. کانال‌های موجود در این کیسه‌ها باعث می‌شود تا هوا و رطوبت به طور کامل و صحیح خارج شود. باید توجه داشت این کیسه‌ها نیاز به دستگاه وکیوم خانگی دارند تا هوای داخل کیسه را خارج کنند.

انواع دستگاه‌های مورد نیاز برای بسته مواد غذایی خانه

دستگاه وکیوم

دستگاه وکیوم نوعی ابزار است که هوای درون بسته‌ بندی را خارج می‌کند. این خلا موجب می‌شود تا محصول درون بسته بندی به‌خوبی نگهداری شوند و ماندگاری بالاتری داشته باشد. باید با این نکته توجه کرد که برخی از دستگاه‌های وکیوم خانگی با خارج کردن هوا و تزریق گاز ازت و نیتروژن باعث ماندگاری بیشتر محصولات غذایی می‌شوند.

بعضی از مواد غذایی همچون سبزی‌ها، انواع گوشت به سرعت فاسد می‌شوند و یا از کیفیت آن‌ها کم می‌شود. با کمک دستگاه وکیوم کیفیت مواد غذایی حفظ می‌شود. استفاده از این دستگاه باعث زیبایی در بسته بندی محصولات می‌شود.

اکثر این دستگاه‌ها قابلیت شستشو دارند و ضدزنگ هستند. برخی از این دستگاه‌ها قابلیت تخلیه‌ی مایعات را دارند. دستگاه وکیوم کانال دار خانگی علاوه بر تخلیه‌ی هوا باعث دوخته شدن بسته بندی هم می‌شود؛ یعنی هر دو عمل را با هم انجام می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که این دستگاه دارد باید پاکت‌های مخصوص به آن را داشته باشید. در سال‌های اخیر این پاکت‌ها به دلیل وارداتی بودن کمیاب بود. این مشکل با تولید کیسه‌های وکیوم کانال دار کاریا پک توسط شرکت کاریا پلیمر، بر طرف شده است.

دستگاه وکیوم خانگی

دستگاه سلفون کش خانگی

این دستگاه پرکاربرد در ابعاد مختلف و قیمت‌های متنوع در بازار عرضه می‌شود. از این دستگاه می‌توان برای بسته بندی انواع مواد غذایی مانند سبزی‌ها، قارچ، میوه، شیرینی‌ها و غیره استفاده کرد. نام دیگر این ابزار استرچ کش است که در کارگاه‌ها، شیرینی فروشی‌ها، فروشگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه سلفون کش خانگی

دستگاه دوخت پلاستیک

به کمک این دستگاه می‌توان دو سر پلاستیک را با کمک حرارتی که دستگاه تولید می‌کند به یکدیگر چسباند. این دستگاه برای اکثر محصولات خانگی مانند حبوبات، آجیل، شکلات، انواع ادویه‌ها و … قابل استفاده است.

دستگاه دوخت پلاستیک خانگی

دستگاه تاریخ‌زن دستی

با کمک این دستگاه می‌توانید تاریخ تولید و انقضای محصول را بر روی بسته بندی محصول درج کنید. یکی از ابزاراتی که موجب زیبایی در بسته بندی می‌شود استفاده از دستگاه تاریخ‌زن است. عملکرد این دستگاه به نوع آن بستگی دارد. دستگاه‌های تاریخ‌زن به انواع تاریخ‌زن دستی، تاریخ‌زن نیمه اتوماتیک و تاریخ‌زن اتوماتیک دسته‌بندی می‌شود.

شما در این مقاله با روش‌های بسته بندی مواد غذایی در خانه آشنا شدید. همان طور که گفته شد کیسه‌های وکیوم کانال دار یکی از بهترین روش‌های بسته بندی مواد غذایی است. این کیسه‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود موجب افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوند. اگر شما تمایل دارید مواد غذایی را به روش وکیوم بسته بندی کنید می‌توانید کیسه های وکیوم کانال دار کاریا پک را تهیه کنید. این کیسه‌ها با جدیدترین فناوری روز تولید شده است. این کیسه‌های بسته‌بندی برای اولین بار در ایران توسط شرکت پلیمری کاریا پلیمر تولید و عرضه می‌شوند.