بهترین راه نگهداری موز در خانه

همان‌طور که می‌دانیم موز یک میوه‌ی خوشمزه و پر فایده است. این میوه به خاطر طعم و رایحه‌ی بی نظیر طرفداران بسیار زیادی دارد؛ بافت این میوه بسیار لطیف است و زمان نگهداری از آن کوتاه، از این‌رو این سوال برای طرفداران این میوه پیش می‌آید که چگونه می‌توان از سیاه شدن زود هنگام موز جلوگیری کرد؟ با ما در کاریا پک همراه باشید تا بهترین راه نگهداری موز را به شما آموزش دهیم.

میوه‌ی موز را بهتر بشناسیم

ظاهر موز کشیده به رنگ زرد و طعمی شیرین دارد. موز نباید سبز، قهوه‌ای یا سیاه باشد. این میوه‌ی پرخاصیت سرشار از نشاسته و بدون دانه‌ی خوراکی است. موز در مناطق گرمسیری مانند هندوستان، استرالیا، برزیل و… کشت می‌شود. بافت این میوه کمی خمیری است و رنگ این میوه در طعم آن تاثیر بسزایی دارد. موزهایی با رنگ متمایل به سبز کامل نرسیده‌اند. این موزها به میزان کافی شیرین نیستند و بافتی سفت دارند؛ موزهای کاملا رسیده زرد رنگ است و به خاطر وجود ساکارز مزه‌ای شیرین و دل‌چسب دارند. هر صد گرم موز رسیده نزدیک به 23 گرم قند دارد. همچنین این میوه‌ی خوش طعم سرشار از ویتامین B است. توجه داشته باشید که پلانتین نوعی دیگر از میوه‌ی موز است. این میوه کاملا بومی بوده و هنگام مصرف باید پخته شود.

میوه موز را بهتر بشناسیم

فواید میوه‌ ی موز

موز همانند دیگر میوه‌ها سرشار از فایده است. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرشار از مواد مغذی
  • تقویت سیستم گوارشی
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به سلامت قلب‌و‌عروق
  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • ایجاد انرژی در بدن به خصوص هنگام ورزش
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری از سرطان

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مصرف موز موجب کاهش وزن می‌شود. موز سرشار از مواد مغذی است و باعث کاهش اشتها و سیری در فرد مصرف‌کننده می‌شود.

میوه‌ی موز سرشار از فیبر است. این ویژگی موجب می‌شود تا مواد جذب نشده و زائد از روده‌ی بزرگ خارج شوند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مصرف موز از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی در موز به رشد کودکان و نوجوانان کمک شایانی می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان موجود در موز از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از پوکی استخوان

میوه‌‌ی موز سرشار از آهن، فسفر و پتاسیم است. در هر صد گرم موز پنج میلی گرم کلسیم وجود دارد. وجود این گونه از مواد مغذی در موز باعث استقامت استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص موز برای کلیه

یکی از دلایل بیماری نارسایی کلیه فشار خون بالا است. سدیم باعث افزایش فشار خون شده و به عروق کلیه آسیب وارد می‌کند. پتاسیم از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند و موجب دفع سدیم می‌شود. میوه‌ی موز سرشار از پتاسیم است. مصرف این میوه برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه مفید است. به طور کلی استفاده از میوه‌ی موز از ابتلا به بیماری کلیوی جلوگیری و سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند.

چرا موز زود خراب می‌شود؟

میوه‌ی موز بافتی نرم دارد و با کوچک‌ترین ضربه له می‌شود. بنابراین باید از فشرده شدن موز اجتناب شود. فشرده شدن موز باعث آزاد شدن آنزیم پلی فنل اکسیداز و در نتیجه سیاه شدن آن می‌شود.

برای جلوگیری از فاسد شدن موز بهتر است کمی قبل از مصرف بشویید. رطوبت و آب مانده روی پوست موز موجب سیاه شدن موز می‌شود.

روش نگهداری طولانی مدت‌تر از موز

میوه‌ی موز به‌سرعت سیاه و لکه‌های قهوه‌ای روی آن پدیدار می‌شود. بنابراین باید به‌اندازه‌ای مورد نیاز موز را خریداری کنید. به هنگام خرید باید موزهایی را انتخاب کنید که خیلی رسیده نباشند تا بتوان مدت زمان طولانی‌تری از آن‌ها نگهداری کرد.

روش‌های مختلفی برای نگهداری طولانی تر از موز وجود دارد. یکی از این روش‌ها پیچیدن فویل یا سلفون دور ساقه‌ی موز است. همچنین موز را باید در جای خنک و بدون رطوبت نگهداری کنید.

یکی از بهترین راه‌های نگهداری از موز استفاده از کیسه‌های مخصوص نگهدارنده میوه و سبزیجات موجود در بازار است. کیسه های تازه نگهدارنده ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در اینجا به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم.

  • موجب افزایش ماندگاری میوه‌ها و سبزیجات
  • حفظ طعم، رنگ و رایحه‌ی صیفی‌جات، میوه‌ها و سبزیجات
  • پیشگیری از تکثیر باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک

اگر شما قصد نگهداری طولانی مدت‌تر از میوه‌ی موز را دارید می‌توانید از کیسه‌های تازه نگهدارنده ی کاریا پک استفاده کنید. این کیسه‌ها مدت زمان نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات را تا پنج برابر افزایش می‌دهد. این کیسه‌ها باعث حفظ کیفیت و تازگی محصولات می‌شود. کیسه تازه نگهدار کاریا پک توانایی کنترل گازهایی همچون اکسیژن، دی‌اکسید کربن در اطراف محصولات را دارد و از کپک‌زدگی میوه و سبزیجات جلوگیری می‌کند.

استفاده از کیسه تازه نگهدار برای نگهداری طولانی تر موز

نحوه‌ی استفاده از کیسه های تازه نگهدارنده کاریا پلیمر

برای بالا رفتن عمر محصول بهتر است میوه و سبزیجات را خشک و بدون رطوبت درون کیسه تازه نگهدار قرار دهید. در صورت نیاز به شستشو حتما حصول مورد نظر را خشک کنید. پس از قرار دادن میوه و سبزیجات درون کیسه هوای درون کیسه را تخلیه کنید و با کلیپس‌های مخصوص درب کیسه را ببندید. در ارتباط با میوه‌ی موز حتما باید انتهای موز را با کیسه ی تازه نگهدار بپوشانید و موز را داخل کیسه قرارندهید.

در این متن با فواید و خواص میوه‌‌ی موز آشنا شدیم. همچنین دانستیم موز به‌سرعت در فضای باز و حتی یخچال سیاه می‌شود؛ از این رو به روش‌های نگهداری طولانی مدت تر از موز اشاره کردیم. یکی از بهترین روش‌های طولانی مدت موز استفاده از کیسه های تازه نگدارنده کاریا پک است. این کیسه‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود از عمر موز را بالا نگه می دارد و از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند.