ترفندهای خانگی جلوگیری از حشره زدن حبوبات

حبوبات یا بنشن ازجمله دانه‌های خوراکی پر مصرف در سبد غذایی هر فردی به شمار می‌آید. این دانه‌های خوراکی سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، آهن و مواد معدنی هستند؛ در رابطه با حبوبات علاوه بر انتخاب درست این محصولات در هنگام خرید باید به نحوه نگهداری از آن تا زمان مصرف نیز توجه کنیم. حشره زدن حبوبات یکی از معضلات نگهداری از آن به شمار می‌آید. در این متن همراه ما باشید تا با ترفندهای خانگی جلوگیری از حشره زدن حبوبات آشنا شوید.

مزایای مصرف حبوبات

حبوبات یکی از منابع با ارزش غذایی است که در سراسر دنیا با توجه به اقلیم آب و هوایی و فرهنگ آن مناطق گرایش به مصرف بیشتر برخی از آن را دارند. در هنگام مصرف حبوبات باید تمامی انواع حبوبات را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانیم. استفاده از لپه، عدس، نخود و انواع لوبیا باعث می‌شود تا کمبود پروتیین و آهن در بدن جبران شود.

موارد زیر تقریبا در تمام حبوبات مشترک است:

  • فولات (ویتامین B9 یا فولیک اسید)
  • پروتیین
  • آهن
  • منیزیم

فولات (ویتامین B9 یا فولیک اسید)

ویتامین B9 یا فولیک اسید که با نام فولات هم شناخته می‌شود ازجمله موادی است که در حبوبات موجود است. اکثر خانم‌های باردار برای سلامت نگه داشتن خود و جنین می‌توانند از حبوبات استفاده کنند.

باید توجه داشت که فولات به شکل طبیعی در مواد غذایی همچون حبوبات وجود دارد؛ اگر فولات به میزان کافی به بدن نرسد عملکرد بخش‌های مختلف بدن دچار اختلال خواهند شد؛ زیرا به کمک ویتامین B گلبول‌های قرمز به شکلی سالم تولید می‌شوند. همچنین رشد اولیه‌ی جنین مخصوصا در ناحیه‌ی نخاع با کمک فولیک اسید انجام می‌گیرد.

پروتیین

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از حبوبات وجود پروتیین در آن است. پروتیین باعث سلامتی پوست شده و در حفظ زیبایی مو و ناخن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. آمینواسید موجود در حبوبات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. بسیاری از کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند با مصرف حبوبات کم‌تر دچار بیماری می‌شوند.

به خصوص اینکه ممکن است برخی از کودکان از مصرف گوشت اجتناب کنند حبوبات می‌تواند نقش بسزایی در رسید پروتئین مورد نیاز باشد.

آهن

مصرف انواع حبوبات می‌تواند از ابتلا به کم خونی جلوگیری کند. کم خونی یک بیماری شایع در میان خانم‌ها است. این گونه افراد می‌توانند با مصرف حبوبات کم خونی خود را درمان کنند. آهن موجب انتقال اکسیژن به تمامی سلول‌های بدن شده و از بروز خستگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

منیزیم

یکی از انواع مواد معدنی که در ساختار استخوان‌ها نقش اساسی دارد منیزیم است. کمبود منیزیم منجر به کاهش تراکم استخوان شده و درنهایت بیماری آرتروز می‌شود. همچنین عملکرد بسیاری از عضلات بدن ازجمله عضله‌ی قلب وابسته به برخی از ریزمغذی‌ها ازجمله منیزیم است.

کاهش اشتها، ضعف، خستگی و سوزن سوزن شدن اعضای بدن ازجمله علایم کاهش منیزیم در بدن است.

تمامی حبوبات مقدار لازمی از منیزیم را در خود جای داده‌اند؛ بنابراین لازم است برای سلامت بدن حبوبات را در وعده‌های غذایی خود جای دهیم.

علاوه بر ویژگی های بر شمرده شده حبوبات مزایای زیر را نیز دارد:

  • کاهش وزن
  • کمک به تاخیر در پیری زود رس

کاهش وزن

حبوبات دارای فیبر بالایی است. فیبر حجم بسیار زیادی از معده را اشغال کرده و منجر به سیری و سرکوب اشتها می‌شود؛ بنابراین رژیم حبوبات باعث کاهش وزن خواهد شد. رژیم حبوبات سالم بوده و در کنار تامین مواد معدنی و آلی بدن باعث چربی سوزی می‌شود.

کمک به تاخیر در پیری زود رس

بسیار از حبوبات و میوه‌جات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. انواع لوبیا همانند لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیاچیتی و غیره دارای آنتی اکسیدان هستند. با مصرف این گونه از دانه‌ها می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها و علایم پیری جلوگیری کرد.

دلایل محبوبیت حبوبات

ویژگی‌های منحصر به فرد حبوبات باعث محبوبیت این دانه‌ها شده است. به نمونه‌های زیر توجه کنید.

  • ارزان و به‌صرفه بودن
  • موجب تنوع در پخت غذاها
  • خوش‌طعم بودن
  • نگهداری طولانی مدت
  • سرشار از انواع مواد معدنی و آلی
  • بسته‌بندی آسان

تمامی مردم در سرتاسر جهان از انواع دانه‌های خوراکی در پخت غذا استفاده می‌کنند. بدون شک یکی از دلایل این محبوبیت به‌صرفه بودن و ارزان بودن حبوبات نسبت به دیگر مواد غذایی ازجمله گوشت است. با پخت کمی از حبوبات حجم زیادی از بشقاب اشغال‌شده و انواع ریزمغذی‌ها و مواد آلی به بدن می‌رسد.

همچنین به کمک حبوبات می‌توان غذاهای متنوع و خوش‌طعمی را پخت. بسیاری از کودکان و نوجوانان در حال رشد به دلیل طعم و بوی گوشت از خوردن آن ممانعت می‌کنند. گاهی می‌توان حبوبات را جایگزین گوشت کرد و مواد موردنیاز جهت رشد کودک را تامین کرد.

از گذشته تاکنون روش‌های متفاوتی جهت نگهداری از حبوبات وجود داشته است. با استفاده از روش‌های سنتی و امروزی می‌توان حبوبات را به مدت طولانی نگهداری کرد.

راه‌ های دفع حشرات حبوبات

مردم درگذشته روش‌های متفاوتی جهت نگهداری از حبوبات به کار می‌بردند. به عنوان مثال نمک زدن در حبوبات باعث جلوگیری از ورود حشرات می‌شود.

برخی برای از بین بردن تخم حشرات به آن‌ها حرارت می‌دهند. به این ترتیب که در ابتدا آن‌ها را در یک ظرف قرار داده و درون فر می‌گذارند. برخی آن‌ها را به مدت 15 دقیقه روی شعله‌ی گاز قرار می‌دهند.

برگ بو یا برگ چریش و میخک برای از بین بردن حشرات درون آرد، برنج و حبوبات بسیار موثر است.

یک راه عالی برای دفع آفات استفاده از گوگرد است. قرار دادن جعبه‌های کبریت درون حبوبات از به وجود آمدن حشرات در حبوبات جلوگیری می‌کند. نمونه‌های زیر دیگر روش‌های دفع حشرات حبوبات به شمار می‌آید.

  • زنجبیل
  • سیر
  • سرکه
  • زردچوبه
  • فلفل سیاه

روش های نوین نگهداری از حبوبات

یکی از روش‌های امروزی و بسیار کارآمد جهت نگهداری از حبوبات حذف هوا از بسته‌های حاوی حبوبات است. برای این منظور حبوبات را درون کیسه‌های مخصوص ریخته و با دستگاه‌های وکیوم هوای داخل آن را خارج می‌کنند. این عمل باعث حذف هوا و رطوبت از بسته می‌شود. از این رو طول عمر و کیفیت حبوبات بسیار بالاتر می‌رود.

در حال حاضر دستگاه های وکیوم خانگی و کیسه های مخصوص آن در بازار جهانی موجود است. در سال‌های اخیر با توجه به نیاز بازار و مصرف کننده شرکت کاریا پلیمر اقدام به تولید کیسه‌های مخصوص وکیوم با عنوان کیسه وکیوم کنال دار کاریا پک کرده است.

ویژگی کیسه وکیوم کانال دار

کیسه وکیوم کاریا پلیمر شرایطی خلا و بدون اکسیژن را برای مواد غذایی ایجاد می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا شرایط برای تولید مثل انواع میکروب‌ها و انواع حشرات موزی به وجود نیاید.

کیسه وکیوم کانال دار کاریا پلیمر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می کینگ.

  • وجود میکروکانال ها جهت حذف آسان‌تر هوا از بسته‌بندی
  • ماندگاری دراز مدت محصولات و حبوبات
  • قابلیت چاپ بر روی بسته‌بندی‌ها
  • حمل و جابه جایی آسان

در این مقاله همراه ما بودید و با مزایا و محبوبیت حبوبات آشنا شدید. همچنین روش‌های دفع حشرات حبوبات را نیز برای شما شرح دادیم. یکی از بهترین روش‌های نگهداری طولانی مدت حبوبات استفاده از کیسه‌های وکیوم کانال دار است. کیسه وکیوم کانال دار کاریا پلیمر ازجمله برندهای با کیفیت جهت بسته‌بندی و نگهداری ایمن در حبوبات است.