روش های نگهداری از گوجه فرنگی در فریزر

آیا می‌دانستید که گوجه فرنگی خام را می‌توانید با پوست یا بدون آن، در فریزر نگهداری کنید؟ گوجه فرنگی را می‌توان به صورت خام، پخته، کامل یا ورقه شده، خرد شده یا به صورت پودر، منجمد و در فریزر نگهداری کرد. گوجه فرنگی‌ها معمولا نیازی به بلانچ شدن قبل از انجماد ندارند.

معمولا از گوجه فرنگی یخ زده در غذاهای پخته شده مانند سوپ و خورش استفاده می‌شود. چرا که معمولا گوجه فرنگی‌ها بعد از یخ‌زادیی نرم می‌شوند.

بنابراین اطلاع داشتن از روش‌های نگهداری گوجه فرنگی در فریزر، مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر مفید و کاربردی است.

کاریا پلیمر در این مقاله می‌خواهد در مورد روش های نگهداری گوجه فرنگی در فریزر، فواید استفاده از گوجه فرنگی و چگونگی خرید گوجه فرنگی تازه با شما صحبت کند. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فواید و مزایای استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را معمولا در دسته سبزیجات قرار می‌دهند، اما در واقع میوه‌ای است که به همراه بادمجان، فلفل و سیب زمینی به خانواده گل شب بو تعلق دارد. گوجه فرنگی‌ها در رنگ‌های زرد، بنفش، نارنجی و قرمز تولید می‌شوند و انواع مختلفی دارند. یک وعده 80 گرمی گوجه فرنگی (خام) حاوی موارد زیر است:

  • 11 کیلو کالری / 49 کیلوژول
  • 4 گرم پروتئین
  • 4 گرم کربوهیدرات
  • 8 گرم فیبر
  • 178 میلی گرم پتاسیم
  • 279 میکروگرم کاروتن
  • 18 میلی گرم ویتامین C

بنابراین یک وعده 80 گرمی گوجه فرنگی می‌تواند به عنوان یکی از پنج وعده غذایی شما، در روز به حساب آید.

فواید گوجه فرنگی به شرح زیر است:

گوجه فرنگی به سلامت قلب کمک می‌کند

یک وعده 80 گرمی گوجه فرنگی حدود 5 درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال به پتاسیم را تامین می‌کند. مصرف غذاهای غنی از پتاسیم احتمال سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی همچنین حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است که، به آن‌ها رنگ قرمز می‌دهد. لیکوپن هم برای سلامت قلب و عروق مفید است.

خواص گوجه فرنگی برای بیماری‌های چشمی

گوجه فرنگی حاوی گروهی از فیتوکمیکال‌ها به نام کاروتنوئیدها است، که شامل لیکوپن، لوتئین و بتاکاروتن می‌شود. این ترکیبات برای حفظ سلامت چشم مهم هستند و از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و سایر بیماری های چشمی محافظت کنند.

سلامت پوست با گوجه فرنگی

کاروتنوئیدهای موجود در گیاهان، از جمله گوجه فرنگی، می‌تواند به جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش در انسان کمک کند. فرآوری و پختن گوجه فرنگی می‌تواند ارزش غذایی آن‌ها را افزایش دهد. خوردن گوجه فرنگی همراه با یک منبع چربی مانند یک سس روغن زیتون به جذب کاروتنوئیدهای محافظ کمک می‌کند. کاروتنوئیدها در پوست گوجه فرنگی قرار دارند.

جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود زخم با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین K است که برای لخته شدن خون و بهبود زخم‌ها ضروری است. همچنین شواهد زیادی وجود دارد که ویتامین K ممکن است برای سلامت استخوان و قلب و عروق نیز مفید باشد.

اثرگذاری گوجه فرنگی در کاهش علائم یائسگی

مصرف آب گوجه فرنگی به کاهش برخی علائم یائسگی مانند اضطراب، مصرف انرژی در استراحت و ضربان قلب کمک می‌کند. این مطالعه بر روی 95 زن 40 تا 60 ساله که 200 میلی لیتر آب گوجه فرنگی بدون نمک را دو بار در روز، به مدت هشت هفته مصرف کردند، انجام شد.

راهنمای خرید گوجه فرنگی تازه

هنگام خرید گوجه فرنگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ احتمالا تا امروز بارها گوجه فرنگی خریده‌اید، اما به چه مواردی برای انتخاب گوجه فرنگی‌ها دقت می‌کنید؟ بهتر است گوجه فرنگی‌ها دارای پوست بدون لک، ساقه و برگ‌های سبز باشند. گوجه‌هایی را که دارای برگ‌های خشک یا قهوه‌ای هستند، انتخاب نکنید. هر چه گوجه فرنگی سنگین‌تر باشد، آب آن بیشتر است. بنابراین باید به آرامی آن‌ها را در دست بگیرید و مقایسه کنید.

روش نگهداری گوجه فرنگی در مدت کوتاه

اگر می‌خواهید برای مدت کوتاهی گوجه فرنگی را در خانه نگهداری کنید، باید به این نکات توجه داشته باشید.

  • گوجه فرنگی‌های نارس را می‌توانید در یک ظرف کوچک در جایی خنک و خارج از یخچال نگه‌دارید تا برسند.
  • گوجه فرنگی‌های رسیده را در دمای ۳ تا ۵ درجه به مدت ۷ روز می‌توانید در یخچال نگه‌دارید.
  • بهتر است گوجه‌های رسیده به سرعت و ظرف مدت چند روز مصرف شوند.
  • استفاده از کیسه تازه نگهدار کاریا پک، این کیسه‌ها تازگی گوجه فرنگی را تا 5 برابر افزایش می‌دهد.

روش‌های نگهداری گوجه فرنگی برای مدت طولانی

روش‌های زیادی برای نگهداری از گوجه فرنگی در طولانی مدت وجود دارد. در ادامه این رو‌ش‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

1.     خشک کردن گوجه فرنگی

یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی خشک کردن آن است. برای این‌کار باید گوجه‌ها با دقت بشویید و سپس آن‌ها را به قطعات باریک خرد کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

۲. قرار دادن گوجه فرنگی‌ها در روغن

می‌توانید گوجه فرنگی‌ها را به قطعات کوچک و چیپسی خرد کنید و روی آن‌ها روغن زیتون و کمی فلفل و نمک بریزید و به این ترتیب برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید.

۳. انجماد یکی از روش‌های نگهداری گوجه فرنگی

در این روش، گوجه فرنگی‌ها را با دقت می‌شویید و به قطعات مورد نظر خرد می‌کنید و در ظرف‌های مخصوص در فریزر نگهداری می‌نمایید.

۴. پوره گوجه فرنگی یکی از روش‌های نگهداری از این ماده غذایی

برای نگهداری طولانی مدت از گوجه فرنگی می‌توانید، آن را به شکل پوره در آورید و بپزید تا اصطلاحا ربی غلیظ به جا بماند. سپس بعد از سرد شدن آن را در ظرف‌های در بسته و در یخچال نگهداری کنید. کنسرو گوجه فرنگی از دیرباز یکی از اشکال محبوب مورد استفاده از این ماده غذایی است.

گوجه فرنگی را در فریزر چطور نگهداری کنیم؟

روش‌های مختلفی برای فریز کردن گوجه فرنگی وجود دارد. روش زیر یکی از حرفه‌ای ترین روش‌هاست.

یکی از این ویژگی های این روش پوست کندن راحت گوجه فرنگی در زمان استفاه است.

مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا گوجه‌های سالم و بدون لک را انتخاب کنید.
  2. گوجه فرنگی های رو بخوبی بشویید.
  3. در این مرحله با دستمال به خوبی آب گوجه فرنگی‌ها را بگیرید.
  4. سر گوجه فرنگی‌ها را بگیرید.
  5. گوجه فرنگی‌ها را روی یک سینی که با کاغذ روغنی پوشانده شده است بچینید.
  6. برای نیم ساعت سینی را داخل فریزر قرار دهید.
  7. گوجه‌های یخ زده را داخل کیسه‌های وکیوم کانال دار قرار دهید و با دستگاه وکیوم خانگی وکیوم کنید. کیسه وکیوم کانال دار در حفظ طعم و تازگی گوجه فرنگی بسیار موثر است.
  8. بسته ها را به اندازه مصرف هر وعده پر کنید.
  9. بسته ها را به داخل فریزر منتقل کنید
  10. زمان ماندگاری این گوجه فرنگی 6 تا 12 ماه است.

کاریا پلیمر تنها تولید کننده کیسه‌های وکیوم کانال دار است و با توجه به نیاز مشتری این کیسه‌ها را تولید و در دسترس قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید کیسه‌های وکیوم کانال دار کاریا پلیمر با همکاران ما در ارتباط باشید.