ترفند های کاربردی برای نظم دادن به خانه

نظم در خانه و محیط کار امری ضروری است. چرا که منظم بودن باعث آرامش و افزایش تمرکز می‌شود. ایجاد مکان مناسب برای وسایل و اشیا باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود. امروزه ابزارهای متنوعی جهت نظم دادن به خانه ساخته شده است. به عنوان نمونه کیسه‌ی وکیوم برای جمع‌آوری و نگهداری البسه یکی از محصولات کاربردی جهت نظم دادن به خانه است.

روش‌های جلوگیری از آشفتگی در خانه

بدون شک روش‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از به هم ریختگی و آشفتگی در خانه و محیط کار وجود دارد. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده و به اختصار توضیح می‌دهیم.

  1. دسته‌بندی
  2. استفاده از وسایل نظم دهنده
  3. تمیز کاری متناوب
  4. خرید هوشمند
  5. همکاری با دیگر اعضای خانواده

دسته‌بندی

قبل از هرچیز باید وسایل و اشیا مشابه را در یک مکان قرار دهید. به عنوان نمونه کیف و کفش‌ها را در یک مکان خاص نگهداری کنید. همچنین برای نظم دادن در آشپزخانه باید حبوبات را در یک قفسه قرار دهید. این کار علاوه بر نظم و زیبایی باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد.

استفاده از وسایل نظم دهنده

استفاده از برخی وسایل کاربردی مانند سطل، سبد، جعبه، کیسه وکیوم و غیره باعث آراستن اشیا و دسته‌بندی وسایل می‌شود.

برای مثال می‌توانید برای جمع‌آوری لباس‌های کثیف از سبد مخصوص ، برای کتاب‌ها از کتابخانه یا قفسه و برای رختخواب و البسه از کیسه‌ی وکیوم استفاده کنید.

افرادی که با کمبود فضا درون کابینت‌ها و یخچال روبرو هستند می‌توانند از نظم دهنده و کیسه وکیوم کانال دار استفاده کنند. با استفاده از نظم‌دهنده‌ها می‌توان وسایل بیشتری را درون کابینت قرار داد.

تمیز کاری متناوب

اگر هر روز زمانی مختصر را برای مرتب کردن خانه صرف کنید آرامش ذهنی بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد. تمیز کاری متناوب باعث می‌شود تا مکان هر وسیله را هر روز در ذهن بسپارید و به منظم بودن عادت کنید.

خرید هوشمند

در هنگام خرید باید توجه داشت که تنها همان چیزی را که لازم داریم تهیه کنیم. از خرید وسایل و اشیا بیهوده خودداری کنید. این عملکرد باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از تراکم و آشفتگی می‌شود.

همکاری خانوادگی

آشفتگی در خانه باعث می‌شود تا تمامی اعضای خانواده تحت تاثیر قرار بگیرند. برای حفظ نظم و سازمان دهی در خانه باید تمام اعضای خانواده با یکدیگر همکاری داشته باشند. این عملکرد باعث خلق ایده‌های جدید می‌شود. همچنین هر فرد با توجه به سن و توانایی‌های خود با وظایف و مسئولیت‌های خود آشنا می‌شود. علاوه بر آن همکاری باعث کاهش خستگی ناشی از فعالیت‌های درون خانه می‌شود.

اهمیت نظم دادن به خانه

حفظ نظم و سازمان دهی در محیط زندگی و فعالیت امری ضروری است و مزایای بسیار زیادی دارد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. آرامش
  2. کاهش اضطراب و استرس
  3. صرفه جویی در وقت و هزینه
  4. افزایش اعتماد به نفس

آرامش و کاهش استرس

مکانی را تصور کنید که تمامی وسایل و اشیا در مکان مناسب به شکلی صحیح و مرتب قرار گرفته‌اند. بدون شک احساسی سراسر آرامش را تجربه خواهید کرد. همان طور که نظم باعث آرامش می‌شود فضای نامنظم باعث تشویش خاطر و استرس می‌شود. نظم باعث می‌شود تا افراد به کارهای خود تسلط کامل داشته باشند.

مدیریت زمان و صرفه جویی در هزینه

اگر بدانیم وسایل مورد نیاز خود در کدام قسمت از خانه قرار گرفته است هیچ‌گاه وقت زیادی را برای پیدا کردن آن‌ها صرف نمی‌کنیم. شخصی را تصور کنید که در محیطی نامرتب قرار گرفته است و در جستجوی وسیله‌ی مورد نیاز خود است. اگر او عجله داشته باشد ممکن است هرچه سریع‌تر آن وسیله را از فروشگاه تهیه کنید. این عملکرد باعث از بین رفتن هزینه و زمان زیادی می‌شود؛ بنابراین ضروری است برای صرفه جویی در وقت و هزینه نظم را سرلوحه ی زندگی خود قرار دهیم.

افزایش اعتماد به نفس

وجود نظم در خانه باعث می‌شود تا افراد امور زندگی خود را به دست بگیرند و آن را مدیریت کنند. همین احساس موجب اعتماد به نفس شده و انگیزه افراد را برای فعالیت‌های دیگر افزایش می‌دهد.

چگونه می توان محیط کار و خانه را منظم نگه داریم؟

افراد شاغل نیاز به مدیریت زمان دارند. بدون شک اگر نظم را در برنامه‌ی کاری خود در اولویت قرار دهند نه تنها با کمبود وقت مواجه نخواهند شد بلکه آرامش خاطر بیشتری را تجربه می‌کنند. در ادامه روش‌هایی برای منظم نگه‌داشتن محیط کار و خانه را به شما معرفی کرده و توضیح می‌دهیم.

  1. مرتب‌سازی
  2. زمان‌بندی
  3. دسترسی آسان
  4. خالی کردن فضاهای غیرضروری

مرتب سازی

ابتدا وسایل و اشیا مربوط به کار خود را دسته‌بندی کنید. برای مثال لوازم‌التحریر را در یک جعبه قرار دهید و اسناد و فایل‌ها را در پرونده‌های مناسب دسته‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود در هنگام نیاز به سرعت به وسیله‌ی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید و زمان زیادی برای پیدا کردن آن‌ها صرف نکنید.

زمان بندی

اگر می‌خواهید همیشه منظم باشید باید زمان مشخصی را برای مرتب‌سازی و نظم‌بخشی به محیط اطرافتان اختصاص دهید. به‌عنوان‌مثال هر روز بعد از اتمام کار چند دقیقه را صرف مرتب کردن میز کار یا میز خانه کنید. این عمل روزانه به شما کمک می‌کند تا محیط را تمیز ئ منظم نگه دارید.

دسترسی آسان

اجازه دهید وسایلی را که بیشتر استفاده می‌کنید به راحتی در دسترس باشد. به عنوان مثال لوازم التحریر را در نزدیک میز کار قرار دهید و یا وسایل پخت‌وپز را دور از دسترس جای گذاری نکنید. این کار باعث می‌شود تا هنگام نیاز دیگر وسایل را جابه‌جا نکنید و محیط منظم داشته باشید.

روش‌های چیدمان برای نظم دادن به خانه

آیا تا به حال به ابزارهای درون خانه توجه کرده‌اید؟ چرا این وسایل را خریداری می‌کنیم؟ بسیاری از وسایل و ابزارهای درون خانه برای نظم دهی و مرتب شدن منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به تکنیک‌ها و روش‌های چیدمان برای نظم دادن به خانه را توضیح می‌دهیم.

  1. بسته‌بندی وسایل غیر ضروری
  2. استفاده از سبد
  3. استفاده از کیسه وکیوم لباس
  4. اهدای برخی از وسایل
  5. استفاده‌ی بهینه از فضاهای مختلف

بسته‌بندی وسایل غیر ضروری

قبل از هرچیز وسایل غیر ضروری را بسته‌بندی کنید و در مکانی دیگر به شکلی مرتب قرار دهید. برای این کار ابتدا لباس‌هایی را که مناسب فصل نیستند را جمع‌آوری کنید و در کیسه‌های مخصوص نگهداری لباس یا کیه های وکیوم قرار دهید. جمع‌آوری و نگهداری از ابزارهای غیر ضروری به مرتب شدن خانه کمک می‌کند.

استفاده از سبد

برای جمع‌آوری اسباب بازی، البسه، وسایل حمام آشپزخانه و غیره می‌توان از سبد استفاده کرد. سبدها در سایزهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. استفاده از سبدهای نظم دهنده به آراستگی و نظم در اتاق کمک شایانی می‌کند.

استفاده از سبدهای مستطیل و مربعی شکل برای جایگذاری در قفسه‌ها و کمدها مناسب هستند. همچنین استفاده از سبدهای شفاف به شما کمک می‌کند تا محتوای درون سبد را به راحتی مشاهده کنید.

استفاده بهینه از فضاهای مختلف

در هر خانه‌ای فضاهای مختلفی جهت نظم دادن به وسایل درون خانه وجود دارد. فضاهایی همچون پشت در کابینت، زیر تخت، بالای کمدها و حتی دیوارها برای نظم دهی استفاده می‌شود.

می‌توان با نصب آویزها در پشت در و کمد به نظم دادن البسه کمک کرد. همچنین می‌توان از برخی سطوح آزاد مانند میزها، پیشخوان و دیگر سطوح برای نمایش وسایل تزیینی گلدان‌ها و کتاب‌ها استفاده کرد.

استفاده از کیسه وکیوم

امروزه برای مرتب کردن خانه ابزارهای جدید و بسیار کاربردی تولید و عرضه شده است. کیسه‌های وکیوم لباس یکی از ابزارهای جدید و پرکاربرد است. به کمک کیسه‌های وکیوم می‌توان البسه، رختخواب و اسناد و مدارک را بسته‌بندی کرد. کیسه‌های وکیوم حجم بسته‌بندی را تا 4 برابر کاهش می دهند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. تخلیه‌ی هوای درون کیسه باعث می‌شود تا لباس‌ها و رختخواب دچار بید زدگی و پوسیدگی نشوند. کیسه‌های وکیوم کاریا پک یک نمونه‌ی بسیار با کیفیت جهت بسته‌بندی پوشاک، رختخواب و دیگر وسایل است.

ویژگی‌های کیسه‌ی وکیوم کاریا پک

  1. عرضه شده در سایزهای مختلف
  2. مناسب برای کاهش حجم البسه و لحاف
  3. قابلیت جای گیری در کمد دیواری و چمدان
  4. مناسب برای خانه تکانی، اسباب کشی و مسافرت
  5. قابل استفاده برای اسناد و مدارک
  6. مانع از ورود هوا، رطوبت و گرد و خاک به درون کیسه
  7. جلوگیری از قارچ، بیدزدگی و ورود موریانه به درون بسته‌بندی

نحوه‌ی استفاده از کیسه وکیوم کاریا پک

در ابتدای کار باید زیپ کیسه را باز کنید و وسایل مورد نیاز خود را درون آن قرار دهید. سعی کنید پوشاک، رختخواب یا لحاف را به شکلی منظم و صحیح درون کیسه جایگذاری کنید. سپس زیپ کیسه را محکم ببندید. بعد از بستن زیپ با استفاده از جاروبرقی هوای درون کیسه را تخلیه کنید. اگر سایز کیسه کوچک است می‌توانید هوای کیسه را تنها با رول کردن از آن خارج کنید.

در این متن همراه ما بودید و  روش‌ها و ترفندهای منظم نگه داشتن خانه و محیط کار را به شما آموزش دادیم.  همچنین در این متن با نحوه‌ی  استفاده از ابزارهای متنوع و کاربردی همچون کیسه وکیوم آشنا شدید. کیسه‌ی وکیوم کاریا پک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در متن به آن اشاره کردیم.