چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟

چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟ علاقمندان به میوه و سبزی تازه، همیشه به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند. اما آیا واقعا برای تازه نگهداشتن این محصولات راهکاری وجود دارد؟ پاسخ این سوال روشن است، بله! برای تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات روش‌های زیادی وجود دارد که یکی از جدیدترین، روش‌ها استفاده از کیسه‌های تازه نگه دار است. در این مقاله از کاریا پلیمر می‌خواهیم در مورد نحوه تازه نگهداشتن میوه و سبزی با شما صحبت کنیم. همچنین اطلاعاتی در مورد روش‌های نگه داری میوه و سبزی، روش فریز کردن آن‌ها و فواید مصرف این محصولات، به شما بدهیم. پس این مقاله را از دست ندهید!

فواید مصرف میوه و سبزی چیست؟

با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها می توانید، فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهید. تغذیه‌ای سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند از برخی سرطان‌ها پیشگیری کند و خطر ابتلا به بسیاری بیماری‌ها مانند مشکلات چشمی و گوارشی را کاهش دهد. مصرف میوه و سبزی تازه به شما کمک می‌کند قند خون و اشتهای خود را کنترل کنید. از طرفی برخی سبزیجات و میوه‌های غیرنشاسته‌ای مانند سیب، گلابی و سبزیجات برگ سبز باعث کاهش وزن می‌شوند.

به طور کلی ۹ خانواده مختلف از میوه‌ها و سبزیجات داریم که هر کدام حاوی صدها ترکیبات گیاهی مختلف و مفید برای بدن هستند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه به شما کمک می‌کند که وعده‌های خوش آب و رنگ و مفیدتری داشته باشید.

نکاتی برای خوردن سبزیجات و میوه‌های بیشتر در رژیم غذایی روزانه

با رعایت نکات زیر می‌توانید به راحتی مصرف میوه و سبزی را در رژیم غذایی خود، بگنجانید.

  • میوه‌ها را بشویید و در جایی که می‌توانید ببینید، قرار دهید. البته می‌توانید میوه‌ها را خرد کنید و در ظرف شیشه‌ای درب دار در داخل یخچال نگه‌داری کنید.
  • سعی کنید به طور روزانه حداقل یک وعده از سبزیجات دارای برگ تیره، میوه و سبزیجات زرد و نارنجی، قرمز، حبوبات و مرکبات را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
  • روش‌های جدیدی را سرو و طبخ سبزیجات و میوه‌ها پیدا کنید.
  • بجای اسنک‌های مضر، برای خودتان اسنک تازه از مواد طبیعی مانند سبزیجات و میوه‌ها تهیه کنید.

بله، همین نکات کوچک به شما کمک خواهد کرد که به راحتی میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید.

روش های نگه داری میوه و سبزی

با آگاهی از روش‌های نگه‌داری میوه و سبزیجات، می‌توانید برای مدت بیشتری، این محصولات را در خانه نگه‌داری و به صورت تازه مصرف نمایید. در ادامه این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • خشك كردن برای نگه داری بیشتر میوه و سبزی

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری میوه و سبزیجات، خشک کردن است. روش اصلی شامل حذف رطوبت از محصول است. حذف رطوبت باید به شکلی باشد که احتمال پوسیدگی را از بین ببرد. برای این کار می‌توانید از اجاق گاز، خشک کن یا نور خورشید استفاده کنید. بعد از اتمام کار باید محصولات را در جای خنک و خشک نگه‌دارید.

  • کنسرو کردن و نگه‌داری از میوه‌ها و سبزیجات‌

در دنیای امروز، تجهیزات خوبی مانند زودپز‌های مطمئن، شیشه‌های با کیفیت و ایمن، موجب شده کنسرو کردن میوه و سبزیجات یک روش خوب باشد. کنسرو کردن میوه‌ها و سبزیجات با حذف میکرو ارگانیسم‌های مضر موجب ماندگاری بیشتر آن‌ها می شود.

  • پخت و نمک زدن میوه و سبزیجات

پختن میوه و سبزیجات و نمک زدن به آن‌ها ماندگاری آن‌ها را بیشتر می‌کند. افراد زیادی با نمک سود کردن این محصولات برای مدت‌های طولانی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • انجماد یکی از روش‌های نگه‌داری میوه‌ها و سبزیجات است

یک راه رایج و بسیار مطلوب برای نگهداری انواع خاصی از محصولات باغی، استفاده از روش انجماد است. برای انجماد مواد طبیعی مانند میوه‌ها و سبزیجات باید آن‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید، رطوبت آن‌ها به طور کامل از بین برود. سپس با یکی از روش‌های بسته بندی آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید.

  • نگه داری از میوه‌ها و سبزیجات به شکل ترشی یا شوری

در این روش بعد از شست و شو و خشک کردن میوه و سبزیجات، آن‌ها را در ظرفی ریخته، سپس ظرف را به وسیله آب نمک یا سرکه پر می‌کنند و در جای خنک نگه‌داری می‌کنند.

روش های فریز کردن میوه و سبزی

نگه داری میوه و سبزی‌ها با روش انجماد به زمان کمتری نسبت به سایر روش‌ها نیار دارد. شما با رعایت نکات زیر می‌توانید به راحتی میوه و سبزیجات خود را فریز کنید.

نکاتی در مورد منجمد کردن سبزیجات

بسیاری از مردم از فریز کردن سبزیجاتی مانند ذرت بومی یا محلی، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و سبزیجات لذت می برند. بیشتر سبزیجات قبل از انجماد باید شسته و بلانچ شوند. بلانچ کردن به معنای غوطه ور کردن مختصر سبزیجات در آب جوش است. این فرآیند آنزیم‌های موجود در سبزیجات را غیرفعال می ‌کند و از تغییر رنگ، طعم و بافت سبزیجات جلوگیری می کند. تنها سبزیجاتی که از این قاعده مستثنی هستند، گوجه فرنگی، فلفل و پیاز استثنا است. این سبزیجات قبل از انجماد نیازی به بلانچ شدن ندارند.

خنک کردن سبزیجات بلانچ شده

سرد کردن سریع سبزیجات پس از بلانچ کردن، به حفظ بافت آن‌ها کمک می‌کند. استفاده از حمام یخ پخت را متوقف می‌کند و سبزیجات را حتی قبل از اینکه داخل فریزر بروند سرد و آماده یخ زدن می‌کند. یخ زدن سریع به این معنی است که داخل سبزیجات کریستال‌های کوچک تری از یخ تشکیل می شود و دیواره های سلولی را دست نخورده تر نگه می دارد. یک انجماد طولانی و آهسته منجر به ایجاد بلورهای یخ بزرگتر می شود که این فرآیند دیواره های سلولی را پاره می کند و از کیفیت آن‌ها می‌کاهد.

نکاتی برای منجمد کردن میوه ها

میوه را به شکلی که برای خوردن آماده می‌کنید، تمیز شسته و خشک کنید. در صورت نیاز پوست، ورقه‌ای و میوه‌های هسته‌دار را بگیرید. اگر با میوه هایی با رنگ روشن مانند سیب، گلابی، زردآلو یا هلو کار می کنید، برای جلوگیری از اکسید شدن یا قهوه ای شدن گوشت میوه، از اسید اسکوربیک یا ویتامین سی استفاده کنید.

میوه ها را می توان به صورت خشک، با شکر یا در شربت منجمد کرد. افزودن شکر یا شربت به محافظت از رنگ، بافت و طعم میوه کمک می کند. توت ها را می توان قبل از بسته بندی، روی یک ورقه پخت منجمد کرد. این روش از یخ زدن توت ها با هم، به صورت توده ای جلوگیری می کند و استفاده از آن ها را در اسموتی ها و محصولات پخته راحت تر می کند.

از بسته بندی مناسب برای فریز کردن استفاده کنید

استفاده از بسته بندی مناسب به شما کمک می‌کند، محصولات مورد نظر خود را به بهترین شکل فریز کنید. برای فریز کردن میوه و سبزیجات می‌توانید از ظرف‌های پلاستیکی فریزری، یا ظرف‌های شیشه‌ای مخصوص و کیسه‌های تازه نگه‌دار استفاده کنید.

کیسه‌های تازه نگه‌دار به دلیل اشغال جای کمتر و کارایی بیشتر، گزینه مناسب‌تری برای بسته بندی میوه و سبزیجات هستند. با استفاده از کیسه‌های تازه نگهدارنده می‌توانید حجم بیشتر از این محصولات را فریز کنید. کاریا پلیمر یک شرکت دانش‌بنیان است که در زمینه تولید کیسه‌های تازه نگهدار فعالیت می‌کند. کیسه‌ تازه نگهدار کاریا پلیمر، زمان ماندگاری میوه‌ و سبزیجات تازه را تا  5 برابر افزایش می‌دهد. این کیسه‌ها  جهت مصارف خانگی طراحی و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. کیسه‌های تازه نگهدار کاریا پک با کنترل  تعادل در میزان اکسیژن، دی اکسید کربن و رطوبت  اتمسفر داخل کیسه‌ها، مدت زمان نگهداری میوه و سبزیجات تازه را افزایش می‌دهد.

در صورتی که برای خرید کیسه‌های تازه نگهدار به کمک نیاز دارید، می‌توانید با همکاران ما در کاریا پلیمر تماس بگیرید و سفارشات خود را ثبت کنید.